Onlinetjenesten.no
Onlinetjenesten.no driver med villedende markedsføring!
Allerede i oktober 2012 la vi opp Onlinetjenesten.no/OT.no på vår svarteliste og skrev en advarsel om firmaet.
Den gang skrev vi:
"Onlinetjenesten.no - kataloghai?
Vi har med jevne mellomrom fått inn klager på tjenesten Onlinetjensten.no (ot.no). En nettkatalog som også tilbyr å lage web-sider.
Vi har mange ganger forsøkt å komme i kontakt med firmaet for å få oversendt grunnlag for de fakturaer som har blitt sendt ut til våre medlemsbedriften, men vi har aldri fått noen tilbakemelding på våre innsigelser. Kunder som selv har sendt henvendelser har ikke heller lyktes med å komme i kontakt med aktøren.
Fakturabeløpet varierer men summen havner på et sted mellom 5 000 - 11 000 kr eks. mva for en "Annonse på Onlinetjenesten.no".
Firmaet bak tjenesten heter det samme - Onlinetjenesten.no - et NUF selskap som eies til 100 % av det Engelske Online Tjenesten Ltd.
Selskapet har vært registrert i Brønnøysund siden 2009, men har fortsatt ikke levert noe årsregnskap."
Etter dette ble vi kontaktet av Onlinetjenesten som gav en rekke forklaringer til spørsmål vi hadde og sendte også over grunnlag for de fakturaer de hadde sendt ut. Med dette som grunnlag tok vi vekk Onlinetjensten.no fra svartelisten den 3. Desember 2012.
Etter dette har vi hatt en dialog frem og tilbake og det har nå i det siste blitt soleklart at bedriften driver med villedende markedsføring. De grunnlag som de tidligere hadde sendt over til oss hadde nettopp blitt godkjent av kunden ved at selger villedet kunden til å samtykke ved å svare OK på SMS.
Følgende advarsel fra KA (Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon) oppsummerer veldig godt hvordan villedningen går til:
"Advarsel: Onlinetjenesten.no
Vi har de siste ukene mottatt en rekke henvendelser om selskapet Onlinetjenesten.no fra våre medlemmer. Selskapet selger tilsynelatende annonser på nett. KA anbefaler å avvise kontakt med selskapet.
Fra medlemmene har vi fått rapportert at selskapet tar kontakt per telefon. De fremstiller det som om man allerede har et abonnement/tjeneste hos selskapet, og at de bare vil bekrefte/korrigere noen opplysninger. Selgeren sender så ut en SMS som man bes svare på for å bekrefte det som skal være oppsigelse av et løpende abonnement, men som i realiteten er bestilling av et nytt abonnement. Deretter kommer det faktura i posten i størrelsesorden 10 000-15 000 kroner. Vår vurdering er at dette er villedende markedsføring, tvilsomme forretningsmetoder og sannsynligvis ren svindel. Selskapet Onlinetjenesten AS ble tvangsoppløst før jul. Et NUF (Norskregistrert utenlandsk foretak) med navnet Onlinetjenesten.no er oppgitt som avsender av fakturaene. Det er imidlertid de samme personene som står bak begge disse selskapene. Etter KAs vurdering er eventuelle tjenester på den oppgitte nettsiden fullstendig verdiløse, og metodene som brukes på telefon og SMS er mildt sagt tvilsomme. Vi anbefaler å avvise all kontakt fra selskapet, og under ingen omstendighet gi noen form for bekreftelse på SMS, e-post eller på telefon."
Dette stemmer til 100 % med de rapporteringene vi selv har fått inn fra våre medlemsbedrifter. Når vi for første gang fikk se hvordan SMS'en var utformet spurte vi Onlinetjenesten om dette var å anse som en bestilling eller en oppsigelse? Svaret fra firmaet var at det kun var en oppsigelse - noe som vi nå vet er løgn.
Slik forklarer en klient hvordan de oppfattet at de "ble kunde" hos denne nettkatalogen mot sin ønske:
"Jeg ble oppringt av onlinetjenesten.no hvor de tilbudte meg annonsering på deres nettside www.onlinetjenesten.no. Jeg takket da nei, og OT ba meg bekrefte dette på en sms. I sms som firmaet sendte til meg fra 26001 stod det: "Firmanavn Mitt navn-bekreftelse på annonse ut nov13,så SLETTES på Ot.No-Kr.7990,- eks mva. Svar OK + Navn for bekreftelse." Jeg kjente igjen diskusjonen og leste at annonsen skulle slettes. Jeg svarte da OK og mitt navn slik at jeg ikke skulle få annonsen (som avtalt på telefon). I dag mottok jeg faktura på totalt 9 987,50 [kr] med forfall."
Vi har hjulpet flere bedrifter med å få lagt innsigelse på kravene som rettes mot dem, i den sammenheng har vi fått opplyst at det nå sendes ut SMS med purring til de påståtte kundene.
"Hei.Minner om faktura 11xxx på kr.12487,50 Xxxxxx AS som bes innbetalt innen 22.03.13 for å unngå inkasso. Kontonr:1503.1373.953 Merk innbetalingen med fakturanr. Mvh Onlinetjenesten.no Kundesenter tlf:45805251 Åpent Mandag-Fredag:kl.10.00-15.00"
Denne SMSen ble sendt ut til en av våre klienter etter at vi hadde tvistet på kravet, noe som gjør at aktøren ikke kan pålegge hverken purregebyr eller inkassosalær ifølge inkassoloven, så ved å oversende saken til inkasso vil aktøren bryte mot inkassoloven.
Vi kan ikke si med sikkerhet at de ikke har noe inkassobyrå, men vi mistenker at tekstmeldingen kun sendes ut i forsøk på å skremme "kundene" til å betale kravet.
Vi ønsker med dette som grunnlag å advare på det sterkeste mot den sleipe måten Onlinetjenesten.no opererer og vi råder alle til å legge på røret hvis de tar kontakt pr telefon og at absolutt ikke svare på noen SMS ifra selskapet!
ONLINETJENESTEN.NO
Adresse
Idrettsv. 6
1400 SKI
- Organisasjonsnummer: 894 525 622
- Telefon: 45 80 52 51
- Faks: 63 01 61 14
- E-post: admin@ot.no / post@ot.no
- Nettsted: www.ot.no
Før du kan lese artikkelen ønsker vi at du godkjenner våre vilkår for tjenesten.