GulFirma.com - pass opp for ny svensk kataloghai!
Vi har mottatt klager fra medlemmer som blitt svindlet av et firma som driver nettstedet gulfirma.com, en "nettkatalog" som er helt verdiløs.
Kravet ligger på ca 10.000 kr og den eneste kontaktinformasjon som fremkommer på siden er et svensk telefon- og faksnummer. Domenet er registrert anonymt. Selgere har ved kontakt av våre medlemmer "bare ringt for å kontrollere at deres bedriftsopplysninger stemmer" - Noe som er en gammel og velkjent svindelmetode for å få bedrifter til å takke ja til en verdiløs katalogoppføring, da selgeren får det til å høres ut som at dere har betalt oppføringen tidligere.
På hjemmesiden har de kopiert deler av tekst fra den seriøse nettkatalogen Gulindex.no og på startsiden finner vi en bannerannonse fra HP, som er ett kopiert bilde uten link og som er totalt ukjent for HP - dette er kun lagt inn for å få se siden til å se mer profesjonell ut.
På hver oppføring av hver enkelt bedrift finnes det også en link og logo til Proff.no sine regnskapstall om firmaet. Eniro's varemerke Proff.no har ikke gitt tillatelse til dette og vil legge ned disse linkene innen kort tid. (linkene er nå 17-11-2011 lagt ned).
Ansvarlig for siden står den svenske bedriften JB Investment Sverige AB med svensk organisasjonsnummer 556788-1114, et firma som er stasjonert i Stockholm.
Vi advarer på det sterkeste mot å kjøpe en oppføring hos denne "nettkatalogen".
Oppdatering 08-11-2011
De siste dagene har det kommet inn en rekke klager om at firmaet ikke bare spiller på at dere har vært kunde hos dem tidligere, men også at de utgir seg for å ringe ifra Gule Sider i stedet for Gul Firma i salgsamtalen.
Ikke før den muntlige aksepten blir utført skifter de navn og oppgir at de ringer ifra Gul Firma, noe som mange ikke får med seg da selger igjennom hele samtalen har benyttet produktnavnet Gule Sider.
Oppdatering 17-11-2011
Vi har nå fått ytterligere informasjon om en svært useriøs fremgangsmåte som utføres av dette firmaet. En sikker statlig kilde har fortalt at firmaet har redigert et lydopptak som skal benyttes som en muntlig avtale for å bekrefte kundeforholdet.
De har med andre ord ringt opp bedriften og snakket om vær og vind - kun for å fiske ut et "ja" - et "ja" som de i ettertid kan lime inn i en lydfil slik at det høres ut som at du aksepterer en avtale med aktøren.